Wednesday, October 1, 2014

on


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.

Huraian hadis di atas:
Rasulullah mememag menekankan supaya kita mencari ilmu sebanyak mungkin. Jaganlah kita jadi orang yang beramal secara ikut ikutan saja. Antara isi penting hadis di atas ada 5 golongan yg disebutkan:

1. Golongan yang alim iaitu berilmu serta mengajar org lain.
2. Golongan yang menuntut ilmu
3. Golongan yang selalu mendengar atau menghadiri majlis ilmu
4. Golongan yang mencintai kepada 3 golongan diatas - jika kita tidak mampu menjadi 3 golongan di atas...maka sekurang kurangnya kita mencintai mereka. Bantu mereka dari segala segi yg kita mampu baik dari segi wang ringgit, masa, tenaga atau buah fikiran.

Janganlah kita menjadi golongan yg terakhir yg di sebutkan oleh baginda seperti hadis diatas, iaitu:
5. bukan dari 4 golongan di atas. Kerana golongan ni akan binasa. golongan ni boleh kita kategorikan sebagai mereka yg "bodoh sombong". Ramai dikalangan manusia yg mencapakan diri mereka ke arah kebinasaaan ini. Sibuk dengan sandiwara dunia hingga lupakan diri utk mencari ilmu...malah membeci pulak org alim serata org yg menuntut ilmu. moga moga kita Allah lindungi dari menjadi golongan ke5 ni.
Wallahualam.

0 comments:

Post a Comment