Sunday, November 2, 2014

on
*#06# - Soalan

Dalam minggu ni saya sering dapat soalan dari WhatsApp seperti gambar di atas.Ramai yang inginkan kepastian. oklah biarlah saya jawap disini , mudah - mudahan ada yang dapat manaafat.

Memang ikut ciri-ciri (features) oleh GSM semua talifon bimbit ada nombor siri yang unik. atau disebut IMEI (International Mobile Equipment Identity). Ia terdiri dari 15 digit numbor yang unik. Hanya satu dalam dunia. 

Kita boleh semak IMEI phone kita dengan menekan *#06#, maka akan terpapar IMEI phone kita di screen seperti gambar dibawah.

      Paparan IMEI

Kita juga boleh semak IMEI phone kita di beberapa tempat lain seperti :
1. Label kat kotak
2. Label belakang phone
3. Dalam setting phone

Di sini saya paparkan sebahagian gambar utk senang kita cari.

 Iphone 5 boleh lihat di bahagian belakang phone

Kotak Iphone

Label dekat bateri

Utk Phone Nexus
Setting>About Phone>Status

Seterusnya soalan adakah kita dapat tau jika pihak PDRM atau SPRM sedang monitor kita memalu paparan *#06*...setakat ilmu yang saya ada saya dapat katakan bahawa kita tak dapat tahu.

Kita tak akan tau jika pihak berkuasa ingin memantau kita menerusi paparan *#06#. Macam mana kita nak tau...emmmm...senang saja...jangan buat perkara yang melanggar undang2. Pasti tiada sapa yang akan memantau kita.

Ini saja yang dapat saya berkongsi. Moga anda semua setiasa dalam keredhaan Allah. Doakan juga untuk saya. 

Wasalam.

0 comments:

Post a Comment