Monday, February 14, 2011

on
Harriz dan Ezham

Hari ini 11 Rabiul Awal, adalah bersamaan dengan tarikh hari lahir putera sulong kami, Muhammad Harriz. Dilahirkan pada tahun 1420 Hijrah. Selamat hari lahir abang Harriz. Baru saja lepas cium dia.


Sempena esok Hari Keputeraan junjungan besar kita, saya ingin berkongsi sedikit antara amalan solat sunat baginda. Antara hadis yang tersebut saya lampirkan di bawah ini.


"Tiada seorang hamba muslim solat kerana Allah setiap hari 12 rakaat sebagai solat sunat selain solat fardu, kecuali Allah membangunkan baginya rumah di syurga" Riyawat Muslim.


"Rasulullah SAW melaksanakan solat dua rakaat sebelum zohor, setelah zohor, setelah maghrib, setelah isyak dan sebelum subuh" Riyawat Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad.


"Rasulullah SAW melaksanakan solat empat rakaat setelah matahari tergelincir sebelum zohor. Beliau bersabda "Saat itulah pintu-pintu langit dibuka.Maka aku ingin ada amal solehhku yang naik ke langit pada waktu itu". Riwayat Tirmidzi dan Ahmad.


Moga Allah beriku kekuatan untuk melaksanakan solat sunat di atas. Ameen.

3 comments:

  1. Salam,
    Elok juga ditambah lagi solat-solat sunat yang lain seperti isyrak, dhuha, tahajjud, istikharah, witir dan lain2. Kalau dapat dengan nasnya sekali dan tunjukkan yang mana yang muakad dan yang mana tidak muakad.
    Selamat merai'kan Hari Keputeraan Rasulullah Sallallah hi alai hi wasalam.

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah saya akan tambah solat sunat yang lain. Dan akan rujuk Utz mengenai yang mana lebih muakad.

    ReplyDelete