Monday, February 14, 2011

on

Seperti biasa pada hari Ahad, kami sekeluarga akan menikmati hari cuti dengan sebaik mungkin. Ezham dengan latihan bolanya. Harriz dengan sukan PSPnya. Sara dengan kartonnya. Furqan dengan bola kecilnya. Dan tak ketinggalan wifey dengan masakannya...Itu yang paling best. Memang selalu pada hari minggu, wifey akan masak sesuatu yg istimewa. Ok cukup.

Bila sebut Ahad, saya selalu teringtkan cerita pasal Bilal bin Rabah. Antara yang sahabat yang terawal juga yang memeluk Islam. Beliau adalah seorang hamba kepada Umayyah bin Khalaf. Beliau selalu tersiksa oleh orang Quraisy serta Umayyah sendiri. Antara siksa mereka ke atas Bilal ialah meletakan batu besar yang panas di atas badan Bilal. Namum apa yang terkeluar di bibir Bilal hanya " Ahad!...Ahad...!"

Dalam satu ceramah, penceramah itu sempat menyamakan kita umat Muhammad masa kini dengan Bilal. Katanya, jika nak bangun untuk solat subuh. Di mana di atas badan kita yang ada kain selimut yang sangat lembut lagi ringan...malah ada yang begitu dingin. Juga ucapan yang sama terkeluar dari mulut kita (termasuk saya) ..."Ahad...!..Ahad...!"

Apa yang beza, Ahad yang di sebut oleh Bilal merujuk kepada Allah yang Maha Esa. Manakala Ahad yang kita ungkapkan merayu kepada diri sendiri..."Hari ni hari Ahad, bagilah peluang bangun lambat". Kain selimut yang begitu lembut terasa lebih berat dari batu besar. Malah mata pun tak mampu kita buka, macam ada gam cap gajah yang melekatkannya.

Moga kita semua diberi kekuatan oleh Yang Maha Berkuasa untuk membangunkan kita serta dapat menunaikan solat subuh berjemaah di masjid atau surau setiap hari. Bukan saja hari Ahad. Ameen.

0 comments:

Post a Comment