Thursday, March 3, 2011

on


Siapa yang tak pernah guna copy & paste (CP) punya function ni, terutama sekali dalam program MS Office. Hampir setiap hari kita guna function ini. Dan saya rasa ini lah function yang paling bagus depa cipta. Susah kalu tak dak function ini. Sampai dalam Iphone pun ada function ni. ehhh awat tetiba terasa macam dok teringat nak pakai Iphone 4 ni. Iklan sekejap noh.


Sememangnya dalam kehidupan harian pun kita ajapkali menggunakan function copy paste (CP) ni. Saya selalu guna CP ni bila bermain badminton. Bukannya pandai sangat main badminton, cuma untuk mengeluarkan peluh dan bersosial. Jadi setiap kali bila tengok perlawanan di tv atau dok perati (lihat) depa yang pro main badminton. Maka saya akan cuba tiru aksi mereka. Ia lah... copy & paste. Cuma yang beza...berapa peratus saya dapat tiru aksi mereka. Paling bagus 100% la. Tapi biasanya 60-70% saja.


Samalah juga dalam ibadat kita. Rasulullah adalah model yang paling bagus. Terbaek. (ejaan orang sekarang). Kita cuma perlu copy & paste segala yang Baginda lakukan, cakapkan serta tinggalkan segala larangnya. Sejauh mana kita dapat copy cara hidup Baginda, maka sebaik itulah kita akan cuba "paste"kan. Paling bagus copy 100% dan paste 100%. Dan itulah matlamat kita. Bezanya berapa cepat saja antara kita dapat laksanakan.


Disamping itu, kita haruslah pastikan sumber yang tepat untuk kita "copy"kan. Dan sudah tentu sumber yang terbaik adalah Al Quran & Sunnah. Dan seterusnya Ijma dan qiyas para ulamak yang soleh dam warak.


Moga Allah berikan kita termasuk saya...kemudahan dan jalan untuk kita meng"copy" dan meng"paste" segala yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Dan menjadi umat Baginda yang terbaik di dunia dan akhirat.

0 comments:

Post a Comment